Home » Lessen en lezingen » Vredesonderwijs obs de Tandem, Zuidbroek

Vredesonderwijs obs de Tandem, Zuidbroek

Tandem 1

Op woensdag 1 maart 2017 stond Bert van Vondel voor groep 8 om een gastles te verzorgen over oorlog en vrede. De 28 leerlingen werden ondergedompeld in een les die iets had van een geschiedenisdouche en een soort van Bert Visscher conference. Bert viel haast letterlijk en figuurlijk met zijn les naar binnen en door zijn boeiende wijze van vertellen en kennis wist hij kinderen en leerkracht vanaf het eerste moment voor zich te winnen. “Denken dat je denkt, terwijl je gedachten herdenkt die anderen je eigenlijk voorgedacht hebben”.. het was een klein stukje van de ‘Denk-Tekst’ die op het digibord tevoorschijn komt.

Hij had het over ‘verdieping’ en ‘hoogtevrees’, over Sinterklaas & Dikke Piet en een rode regenboog.. hij zette het na-denken om in zelf-denken. Hij had het over echt- en nepnieuws, over leugens, waarheid en bedrog.

De kinderen als soldaat, met helm, geweer en wapen en Bert die als generaal speels de knoet zwaait, ‘Helm op, Helm af’. Iedereen is onder de indruk van zijn verhaal, zijn voorbeelden en de vele authentieke materialen die de kinderen mogen zien en aanraken. Eigenlijk is het geen gastles, maar een beleving.

Tandem 2 Tandem 3

“Wat begon met het hele ochtendprogramma over de kop gooien en een vreemde meester in de klas, eindigde vandaag in een levensles over burgerschap en heel enthousiaste kinderen. Meester Bert begon zijn les met ‘alles wat de kinderen al zouden weten’. Klinkt als goede start toch? DIM-model fase 1: terugblikken. Even kennis ophalen, om daar vervolgens wat extra informatie aan toe te voegen op een leuke manier. Kennis toevoegen op een leuke manier is vandaag zeer zeker gelukt. Het ‘even kennis ophalen’ bleek zich toch wat anders te ontwikkelen.

Tegen iedereens verwachtingen in werd de terugblik namelijk kern van de les; alle bestaande kennis werd eens flink onder de loep genomen. En oh wat bleek dat leerzaam te zijn! Kinderen leerden met name om zelf (na) te denken over alle informatie die ze krijgen en om een kritische houding aan te nemen, voordat ze kennis interpreteren als ‘waar’.

Vele denkfoutjes op het gebied van o.a. geschiedenis-weetjes werden door meester Bert proefondervindelijk en op een humoristische manier ontdekt in de klas. Dat resulteerde in een erg leuke en ontspannen sfeer. Bovendien maakte de enorme hoeveelheid aan concreet materiaal de kinderen betrokken tijdens de les, omdat de geschiedenis voor even écht in de klas werd gehaald.

Al met al een ervaring die door de kinderen werd omschreven als: heel leuk, heel leerzaam en misschien wel de leukste (geschiedenis)les ooit! Wat juf er van vond? Ik ben minstens net zo enthousiast!”

Lydia van der Burgh, leerkracht groep 8. obs De Tandem, Zuidbroek