Home » Columns » Vredeslessen, reacties van leerkrachten

Vredeslessen, reacties van leerkrachten

Beukenlaan a3

Vanaf het moment dat Bert begint te vertellen luisteren de leerlingen aandachtig. Ze snappen zijn humor en lachen om zijn taalgebruik. Bert laat aan de hand van duidelijke voorbeelden zien dat de leerlingen iedere dag voor de gek gehouden worden. Deze voorbeelden geven de leerlingen inzicht hoe misleidend dingen kunnen zijn. Tijdens het verhaal over het ontstaan van hoe een oorlog begint wordt dit door Bert ondersteund met tekeningen die voor de leerlingen verhelderend zijn. De vele verrassingselementen houden het de gehele ochtend boeiend, waardoor de leerlingen met een hoofd vol nieuwe informatie naar huis gaan.”

Ademloos hebben de kinderen de hele ochtend zitten luisteren naar onderwerpen als oorlog, vrede, wapens massagedrag en symbolen die je ook nu nog overal en dagelijks tegenkomt. Niets is wat het lijkt, er zijn zoveel soorten waarheden. Niet NA-denken maar ZELF-denken is wat de kinderen wordt geleerd. Als je denkt dat een ochtend lang les geven over een onderwerp te veel is voor een groep drukke pubers? Fout! Ademloos hebben ze de hele ochtend geluisterd, het was te kort, echt! De kinderen werden zich er bewust van dat veel al voorbedacht is. Dat er een hoop zaken zijn die als vanzelfsprekend en normaal worden beschouwd, terwijl dat helemaal niet waar is. Spontaan nodigden wij Bert uit om te blijven om in de middag verder te gaan met zijn verhaal, hij heeft een schat aan parate kennis. Vredesonderwijs, een aanrader voor alle bovenbouwgroepen en wat ons betreft laten we hem het volgend jaar zeker terugkomen.”

Wat een eye-opener! Het sluit helemaal aan bij mijn plan voor deze groep zelf verantwoordelijk te zijn, zelf te denken. De leerlingen hebben de hele ochtend geluisterd, ze vonden de Nederlandse geschiedenis heel interssant. Leuk om in de kring te koken, een aangename afwisseling, ze beleven echt hoe het toen was. De ochtend vloog voorbij, er is veel informatie gegeven in combinatie met visuele ondersteuning. We hebben genoten, bedankt!”

Erg interessante les. De kinderen zaten geboeid te luisteren en bleven tot het eind geconcentreerd. Veel nieuwe informatie dat kinderen aan het denken zet, de kinderen leren zichzelf vragen te stellen en kritisch te denken. Een zeer positieve sfeer!”

De leerlingen zijn meegenomen in het verhaal over oorlogen. Er zit een mooie opbouw in de les. Eerst wordt duidelijk gemaakt hoe een oorlog ontstaat. Op verschillende manieren en met voorbeelden wordt het overgebracht naar de kinderen. Daarna de overstap naar de Eerste en Tweede Wereldoorlog en wat deze twee oorlogen met elkaar te maken hebben. Dan worden we meegenomen in het verhaal van de Hongerwinter. Dit n.a.v. Een verhaal over zijn eigen familiegeschiedenis. Om de leerlingen een klein beetje te laten ervaren wat er gegeten werd laat hij ze een maaltje koken van suikerbiet, wortel en tulpenbol. Het is koken in hongertijd. Er worden tussendoor luchtaanvallen nagebootst die het koken onderbreken. Prachtig om te zien hoe de leerlingen het koken oppakten en aangezet werden om goed samen te werken in totale chaos.”

Bert van Vondel gaf weer een prachtige en inspirerende les over Vredesonderwijs. Een les waarin hij aanzet tot zelf denken en niet klakkeloos volgen of geloven wat anderen zeggen. Een les ook over hoe oorogen worden gemaakt en over hoe wij voor de gek worden gehouden door propaganda en Nep-Nieuws. Een les die ik elk jaar mijn groep gun, omdat ze er zoveel van leren. Een les vol nieuwe kennis, inzichten en om-denken. Ik verwelkom Bert graag in het komende schooljaar.”

Een boeiende ochtend waarin de kinderen meegenomen worden in de geschiedenis op een fantastische manier zoals Bert dat kan.”

Bert begon de les door de kinderen een lekker plekje te laten opzoeken in de klas, zitten staan of liggen, dat deden ze dan ook. Ik had gedacht dat ze daar erg druk van zouden worden maar het tegenovergestelde was waar. Bert wist ze vanaf het begin te pakken en ze bleven aan zijn lippen hangen tot aan het einde. Hij vertelde veel dingen die nieuw voor de kinderen waren en die ik zelf ook niet wist. De kinderen werden echt aan het denken gezet, wat ook het doel van de les was. Af en toe werden ze er stil van, veel dingen hadden ze zich niet gerealiseerd, zoals hoe ingrijpend de hongerwinter was. Al met al een leerzame les! De kinderen gingen ook heel rustig naar huis. Een teken dat hun hoofd lekker vol zat. De doelen van de les heeft Bert volgens mij wel bereikt door ons regelmatig op het verkeerde been te zetten zodat de kinderen kritisch leren denken. Hij heeft ook veel informatie gegeven over dingen die we dachten zeker te weten maar toch anders bleken te zijn.”

Aanschouwelijk onderwijs vind ik belangrijk. Bert laat de leerlingen bewust ervaren hoe het werkt met goud, goed en geld, dit blijft ze bij. Bert is duidelijk en enthousiasmerend en de kinderen zijn erg betrokken. Geweldig om te zien hoe ze in de les samenwerken als ze zelf eten moeten maken.”

Bert nam ons mee terug in de tijd op een manier waardoor we ineens heel bewust werden van het feit dat jouw waarheid niet altijd de waarheid is.”

Een hele ochtend hebben we mogen luisteren naar de mooie verhalen van Bert van Vondel. Hij weet de toch wel moeilijke informatie op ludieke wijze over te brengen op de kinderen. Ze zitten ademloos te luisteren en lachen om de grapjes die gebruikt worden om serieuze zaken uit te leggen. Op deze manier blijft de informatie goed hangen. Het zelf maken van soep zoals dat in de oorlog ging was een groot succes, een goede les voor de kinderen. Voor mij als leerkracht leuk om te zien hoe sommige kinderen een bepaalde rol op zich nemen, wat ik ze anders niet altijd zie doen. Een teken dat het verhaal boeiend genoeg is om iedereen te bereiken. Kortom: weer een zeer geslaagde ochtend, waar de kinderen veel eyeopeners hebben gekregen. Ik kijk al uit naar een nieuwe gastles volgend jaar!”

De kinderen worden vanaf het begin aan het denken gezet. Door leuke activerende werkvormen. Omdenken en meedenken. Ze leren de basis van oorlog, hoe ze ontstaat en wat de gevolgen zijn. Het koken is erg leuk en voor de kinderen ook een ervaring waarbij ze dingen meemaken die ze nog niet eerder hebben gezien, meegemaakt of geproefd. Al met al een leuke en leerzame les.”

Leuk dat er onderwerpen uit de oorlog aan bod komen die in de geschiedenismethode niet aan de orde komen. Erg leuk dat de leerlingen zelf eten moesten koken en dat sommige van hen voor het eerst van hun leven een suikerbiet zien en zelfs kunnen proeven. Als ik aan het einde van de les vraag wat ze van deze ochtend hebben geleerd antwoordt een leerlinge “Juf, eigenlijk kennen wij geen honger” en een andere vult aan “Je moet vooral zelf blijven denken en niet alles direct maar geloven wat een ander zegt!” Mijn conclusie is dat de boodschap van deze ochtendvullende les goed bij de leerlingen is aangekomen.”

Bedankt voor weer een leerzame ochtend waarin de kinderen een reis door de geschiedenis gemaakt hebben. Elk kind zou deze reis met Bert moeten beleven.”

“Ik verwonder me erover dat de kinderen zolang kunnen luisteren, ze zijn de hele ochtend betrokken geweest. Een interessante en leerzame ochtend.”

“Bert krijgt het voor elkaar om van 08.30 tot 12.30 uur de kinderen geboeid te laten luisteren. Zijn belangrijkste thema om zelf te denken, komt duidelijk naar voren. Kinderen hebben nieuwe dingen gehoord. We hopen dat ze later in hun leven kritisch blijven denken en alle verhalen die ze horen tegen het licht houden”

Hartelijk dank voor het verzorgen van een leuke, zeer informatieve ochtend. Altijd weer leuk om te zien hoe jij de leerlingen een hele ochtend weet te boeien. De manier waarop jij de leerlingen naar dingen laat kijken en er over laat na-denken (voordenken), vind ik altijd leuk om te zien. Het persoonlijke verhaal over de hongerwinter sprak de kinderen denk ik enorm aan, vooral toen ze zich realiseerden dat je het over je eigen zusje had. Het bereiden van de “hongerwintermaaltijd” was een hele leuke activiteit. Al met al een hele leuke en leerzame morgen en voor herhaling vatbaar.”

Bert komt al jaren bij ons in groep 8 om ons te inspireren met zijn verhaal over oorlog en misleiding. Het is elke keer weer een fikse eye-opener voor de kinderen. Het blijft een genot om te zien hoe Bert de kinderen aan het (zelf)denken zet. Dit jaar lag de nadruk op het hongerleed dat hier in Nederland is geweest ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De kinderen hebben op een interactieve manier een hele wijze les geleerd. Top gedaan Bert en absoluut tot volgend jaar!”

Bert nam ons mee terug in de tijd op een manier waardoor we ineens heel bewust werden van het feit dat jouw waarheid niet altijd de waarheid is. We zijn ook even meegenomen de hongerwinter in. De kinderen waren erg onder de indruk van het persoonlijke familieverhaal. Na soep gemaakt te hebben van tulpenbollen en suikerbieten is de ochtend succesvol afgesloten. Dank je wel Bert!”

“Bert is de gehele morgen bij ons op school geweest om te vertellen over geschiedenis. Hij behandelt de periode van de Eerste- tot en met de Tweede Wereldoorlog. Maar bovenal maakt hij de kinderen duidelijk dat ze alles kritisch moeten bekijken en niet alles voetstoots aannemen. Hij maakt veel gebruik van aanschouwelijk materiaal. Dit was een boeiende ochtend voor de kinderen, ze hebben hier ook echt van genoten. Bert komt al vele jaren bij ons op school om deze geschiedenisles te geven. We hopen hier zeker ook in de toekomst mee door te kunnen gaan.”

Namens de kinderen weer ontzettend bedankt Bert! We hebben erg veel van jou geleerd en je hebt ons aangezet tot denken. Ik zou het een goede zaak vinden wanneer jouw gastlessen in het reguliere onderwijsprogramma van de basisscholen wordt opgenomen.”